Torsdag d. 4 marts 2021
|
|
 |
 |
|
21. november 2006Web 2.0 = $ ?Adam Arvidsson (Ph.D European University Institute, Firenze) er lektor i Medievidenskab ved Københavns Universitet. Han har forsket i reklame og propagandas historie samt i udviklingen af moderne former for Branding
|
 |
 |
|
Bitconomy udgives af Advice
Digital Aps, der udvikler og
rådgiver om digital løsninger.
Advice Digital arbejder med
cms, digitale nyhedsbreve,
markedsføring, digitale års-
rapporter mv.
|
 |
|
 |
Et af tidens helt store hypes er at blogge, om alt og intet. Det er blevet mere tilfældet at større virksomheder blogger, både til Intranettet og til Internettet. For de mindre virksomheder kan det, at sætte én medarbejder til at blogge, virke som at kaste penge ud ad vinduet, men mange gange kan det vise sig at være en god invistering, der kan styrke ens kunders tilhørsforhold.
I denne artikel vil vi kigge på nogle af de elementer man skal kigge på før man starter med at blogge om og i virksomheden.
 | Af Adam Jensen Som kandidatstuderende ved IT-Universitetet i København er Adams interesseområder indenfor Ubiquitous Computing, Pervaisive Computing, Tangible Media, Tangible Audio, Auditory User Interface og anden digital kommunikation.
Adam er ansat som redaktionel medarbejder i Advice Digital Aps. |
| Hvorfor en virksomhedsblog?
Der er mange gode grunde til hvorfor jeres virksomhed skal kaste sig ud i og blogge til jeres kunder.
Først og fremmest kan bloggen kan være en uformel kommunikationkanal til dine kunder. Det kan også blive en god måde at få feedback på nye tiltag i virksomheden og give virksomheden et mere menneskelig ansigt udad til. Det er i den sammenhæng vigtigt, at tage stilling til om virksomheden er klar til at give fornuftig feedback på kommentarene der eventuelt vil komme på blogindlæggene. Læserne vil ikke komme tilbage, hvis deres input til de skrevne ord ikke bliver responderet på. Det skal selvfølgelig også klarlægges om virksomheden overhovedet har noget at skrive om, der kan have interesse for deres kunder eller andre intressenter.
Hvordan skal virksomheden blogge?
Noget af det første der skal tages stilling til er, om der skal/kan afsættes en medarbejder internt til at blogge for virksomheden, eller om der skal tilkaldes hjælp udefra; en såkaldt 'Ghost Blogger'(en ekstern blogger).
Den første løsning er vel nok den 'billigste', men er det også den bedste?
Noget af det vigtigste at klarlægge i valg af en 'Ghost Blogger' er hvilken rolle denne skal have: Deltager vedkommende i udformningen af virksomhedens marketingstrategi, eller skal denne 'bare' være en observatør på sidelinjen. Den første løsning, som nok er den dyreste i denne sammenhæng, den sidste er nok den bedste for den lille eller mellemstore virksomhed. Man skal bare lige huske at invitere 'Ghost Bloggeren' med til marketingsmøderne.
Hvilken tekniske løsninger skal I vælge?
Da det meste af blogsfæren bygger på princippet om Open Source, og at det skal være gratis at blogge er mulighederne nærmest uendenlige. Derfor bliver det meget et spørgmål om smag eller behov: Skal bloggen være placeret lokalt eller globalt.
For den lille virksomhed er den bedste løsning nok en global placeret blog, som eksempelvis blogger.com eller wordpress.com. Den sidste er nok den med flest muligheder, set fra et udvidelsesmæssigt synspunkt.
For den mellemstore virksomhed er løsningen enten en lokal eller global. Den lokale giver størst 'råderum' i forhold til hvilke udvidelsesmuligheder der er brug for, plus en lokal løsning kan bedre integreres i virksomhedens nuværende websites design.
For den store virksomhed virker begge løsninger: Ved at placere virksomhedens blog på en global service - som Blogger.com eller Wordpress.com - vil det måske virke for læseren som om bloggen ikke er helt tæt forbundet med virksomhedens øvrige marketingsaktiviteter.
Dette kan selvfølgelig også have sine bagdele: Det kan bevirke, at informationer der kommer fra bloggen ikke virker som en direkte del af virksomheden. Med andre ord er det vigtigt for virksomheden at tage stilling til, hvordan den ønsker at kunderne skal/bør se hvordan virksomheden vil se ud nu og i fremtiden. Kommunikationskanalen
Blogging er én af de kanaler, der er værd at kigge på.
|

» Skriv en kommentar
 Relaterede artikler 
|
|
 |
|
|
Sidst opdateret 29-01-2009 |
|
Antal artikler 3216 |
|
Antal abonnenter 12089 |
|
Antal blogindlæg 1075 |
|
 |
|
|
Bitconomy er et digitalt magasin, der skriver om digitalisering af kommunikation, forretning og forvaltning. Vi skriver om emner som Forretning, E-handel , Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri, Forretning, E-handel, Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri.
|