|
Søndag d. 7 marts 2021
|
|
 |
 |
|
21. november 2006Web 2.0 = $ ?Adam Arvidsson (Ph.D European University Institute, Firenze) er lektor i Medievidenskab ved Københavns Universitet. Han har forsket i reklame og propagandas historie samt i udviklingen af moderne former for Branding
|
 |
 |
|
Bitconomy udgives af Advice
Digital Aps, der udvikler og
rådgiver om digital løsninger.
Advice Digital arbejder med
cms, digitale nyhedsbreve,
markedsføring, digitale års-
rapporter mv.
|
 |
|
 |
Hvor langt kan vi nå I vores medieforbrug, og er nye informationskilder som f.eks. blogs med til at få bægeret til at flyde over?
Martin Schultz sætter i denne artikel spørgsmålstegn ved, om vi er strukturerede i vores brug af blogs, eller betragter vi dem nærmere som underholdning og inspiration til os selv? Eller er blog endnu et online markedsføringsværktøj? | Af Martin Schultz Martin Schultz er forhåndværende marketingchef hos MSN Microsoft, og har netop startet PLANT, som
er et interaktivt reklamebureau, der primært skal udvikle rich media løsninger og komponenter til
websites. |
|  Hvis du sidder og læser dette, så er du sandsynligvis vidensarbejder - en af verdens hurtigst voksende former for arbejdskraft. Du er drevet af information i dit arbejde, privat og i din omgangskreds. Eller måske er det informationen og det stigende antal kilder til information, som driver rundt med dig?
Vi er dygtige til at sætte ny terminologi på vores medieforbrug. I december 1997 tilføjede den særprægede, midaldrende amerikaner Jorn Barger endnu et ord: Weblog. Takket være lettilgængelige og gratis tjenester som Blogger, MSN Spaces, MySpace, Typepad og Movable Type er der i dag mindst 60-100 millioner blogs på verdensplan (afhængig af definition af en blog, mv.) og tallet er utvivlsomt stigende.
Som internetbruger og vidensarbejder er den udvikling næppe gået dig forbi. Man kan roligt sige, at vi i stigende grad er blevet opmærksomme på fænomenet, da det let giver os adgang til eksperterne og deres holdinger og dermed mulighed for at følge med i udviklingen af præcis dét vidensfelt, der interesserer os. Gratis. I forhold til inspiration til at skrive et nutidigt og nogenlunde fremme-i-skoene-oplæg på en blog kunne jeg f.eks. hurtigt søge de nyeste trends og seneste observationer fra folk som John Batelle, Dave Winer, Joseph Jaffe, Chris Anderson eller Mark Cuban – for blot at nævne nogle få af de indflydelsesrige bloggere inden for nye medier-genren. Skulle jeg f.eks. skrive et indlæg til en blog om international politik, kunne jeg på lignende vis relativt hurtigt finde information hos en række meningsdannere . Det er lettere på blogs end på konservative firmahjemmesider eller i password-beskyttede avisartikler, som alligevel ikke er skrevet af meningsdannerne selv.
Bliver vi dummere af blogs? Spørgsmålet, der interesserer mig, er imidlertid, om vi kan forvente at blive klogere af at læse alle disse blogs, og eller om vi i virkeligheden narrer os selv ved at tro, at vi kan følge med - mens vi rent faktisk bliver dummere?
Er vi strukturerede i vores brug af blogs eller betragter vi det - hånden på hjertet - som underholdning og inspiration til os selv, og ikke mindst et (potentielt) markedsføringsværktøj af vores arbejdspladser og os selv over for hhv. forbrugerne og vores omgangskreds?
Selv med brugbare ”indsamlingsværktøjer” som Bloglines eller gode søgeværktøjer som Technorati og Google Blog Search må man indrømme, at det er svært at internalisere mængden af potentielt brugbar information – især hvis man ikke er ansat som fuldtidsblogger, som f.eks. Microsofts Robert Scoble. Denne problemstilling gælder naturligvis også for forbrugerne, hvilket betyder en reducering af en ellers interessant marketingværdi inden for blogging.
Kan vi ikke bare droppe nogle af de eksisterende mediekilder og derved frigive noget opmærksomhed? Ikke helt.
Vi tager nemlig glædeligt nye informationskilder til os, men stritter mere imod, når det handler om at lægge andre helt fra os. Et eksempel er telexen, som havde 80 års på bagen i Danmark, inden TDC slukkede for strømmen og de sidste kunder i august 2005. Selv når et ofte udskældt medie som tv’et får hård konkurrence fra internettet, viser det sig, at vi med en PVR ved hånden er i stand til at optimere, vedligeholde og måske endda øge vores daglige forbrug. Et andet eksempel er, at den eksplosive vækst i antallet af instant messages i de senere år ikke har betydet et mindsket forbrug af email. Vi kommunikerer bare mere og bliver eksponeret for endnu mere information. Vores forbrug af medier har derfor været stadig stigende, men spørgsmålet er, hvor længe det kan være ved.
DAMP symptomer hos virkdsomhedsledere En kontroversiel undersøgelse fra Hewlett Packard i Storbritanien i 2005 peger på, at vi bliver dummere af den konstante brug af SMS, email, instant messaging, mv. Det er naturligvis overdrevet, for teknologierne giver bl.a. nye muligheder for vidensdeling, interaktion og hurtig adgang til information. Men vi bør være opmærksomme på advarselssignalerne.
Et mere nuanceret blik på dette får man i Harvard Business Review fra januar 2005. I artiklen ”Overloaded Circuits: Why Smart People Underperform" beskriver dr. Edward M. Hallowell hvordan, selv dygtige ledere og vidensarbejdere i stigende grad lider af symptomer, som er sammenlignelige med DAMP, dvs. ADD (Attention Deficit Disorder). Det skyldes primært stigende krav til opmærksomhed omkring samt håndtering af information på arbejdspladsen. Han går så vidt som at kalde det en epidemi i moderne virksomheder. Hvis et ustruktureret og usystematisk blog-forbrug smides oven i resten af medieforbruget og informationshåndteringen, er vi så ude i en slags info-mania?
Hvad er så løsningen? Det vil tiden vise. Slukke computeren? Nej, det går nok ikke. Måske at hele ens omgangskreds og kollegaer opdaterer deres blogs istedet for at skrive emails, og at man samler det som RSS feeds? Muligvis.
Jeg vil dog også argumentere for, at vi som mennesker er i stand til at optage mere information, når vi benytter flere og ”rigere” typer kommunikation end det skrevne ord – f.eks. lyd (e.g. podcasting), video (e.g. videoblogs og webcam) og sandsynligvis en form for 3D og virtuelle rum på sigt. Rich media er fremtiden. Mit bud er, at vi vil se et stigende multimediaforbrug hos virksomheder generelt, også til intern kommunikation. Hvis du har set videoklippet af Steve ”I love this company” Ballmer på scenen, så vil du give mig ret i, at det er ret svært at udtrykke samme begejstring i en almindelig, tekst-baseret e-mail. Og som leder skal du jo frem i mængden.
Bliver vi nødt at begrænse eller nedsætte eskaleringen i vores brug af medier, når vi indser, at vi ikke kan eller bør vide alt? Måske. Samtidig tror jeg, som bl.a. Johan Boserup var inde på ifm. en konference om konvergens, at vi alle i stigende grad får brug for en eller flere media-DJ's – dvs. nogen eller noget, der udvælger, redigerer og evt. sammenkoger den vigtigste information, vi interesserer os for. I øvrigt noget som bl.a. TV-programmer i nogle tilfælde kan være fantastiske til.
Martin Schultz blog: http://martinschultz.blogspot.com/
Beskrivelse af PLANT:
PLANT is a Copenhagen/London-based interactive agency. The mission of the company is to conceptualize and develop technology-empowered rich media content that will enable advertisers to engage international audiences on- and offline.
www.plantinteractive.dk |

» Skriv en kommentar
 Relaterede artikler 
|
|
 |
|
|
Sidst opdateret 29-01-2009 |
|
Antal artikler 3216 |
|
Antal abonnenter 12089 |
|
Antal blogindlæg 1075 |
|
 |
|
|
Bitconomy er et digitalt magasin, der skriver om digitalisering af kommunikation, forretning og forvaltning. Vi skriver om emner som Forretning, E-handel , Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri, Forretning, E-handel, Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri.
|
|