Torsdag d. 4 marts 2021
|
|
 |
 |
|
21. november 2006Web 2.0 = $ ?Adam Arvidsson (Ph.D European University Institute, Firenze) er lektor i Medievidenskab ved Københavns Universitet. Han har forsket i reklame og propagandas historie samt i udviklingen af moderne former for Branding
|
 |
 |
|
Bitconomy udgives af Advice
Digital Aps, der udvikler og
rådgiver om digital løsninger.
Advice Digital arbejder med
cms, digitale nyhedsbreve,
markedsføring, digitale års-
rapporter mv.
|
 |
|
 |
Hvilken fase er dit intranet nået til, og hvad venter dig? Der er seks faser på intranettet ifølge James Robertson, Step Two Designs. Du kan ikke springe nogen af faserne over, så her kan du se, hvad der venter dig. James var på Intranet Benchmarking Forums konference i London og bringer her de seks faser.Af Kurt Kragh Sørensen, Intrateam |
| De seks faser
Fase 1: Intranettet er etableret Fase 2: Kraftig vækst Fase 3: Gentagne redesigns Fase 4: Brugervenlighedstest og informationsarkitektur Fase 5: Nyttigt -ikke bare brugbart Fase 6: Forretningsværktøj
Fase 1: Intranettet er etableret
En enkelt eller en mindre gruppe har set ideen med et intranet. Intranettet fødes, starter småt og vokser. Typisk dækker intranettet kun en enkelt afdelings behov. Fx it-afdelingen eller et call center. Her beviser intranettet sin værdi, og entusiasmen får intranettet til at eksplodere.
Fase 2: Kraftig vækst Baseret på den oprindelige succes vokser intranettet organisk og hurtigt. Flere forfattere bliver involveret, og ofte bliverindholdsskabelsen decentraliseret. Tusindvis af sider bliver skabt og måske et større antal små,selvstændige intranet. Vedligeholdelse og ledelse af intranettet bliver afgørende.
Fase 3: Gentagne redesigns Intranettet har nået en størrelse, hvor det er ude af kontrol. Der er behov for et redesign. I første omgang er det ofte kun intranetteamet, der står for redesignet. Målet er at lave en mere logisk struktur. Efter en opblomstring glider intranettet tilbage til sin oprindelige situation. Det reelle problem er ikke erkendt, fejlene gentager sig, og intranettet bliver redesignet hvert 2-3 år.
Fase 4: Brugervenlighedstest og informationsarkitektur Værdien af brugervenlighedstest og teknikker til informationsarkitektur bliver erkendt og brugt ved redesign. De nye design tager udgangspunkt i brugeren, hvilket giver et meget bedre design og et nyttigt intranet. Content management processer bliver ofte forbedret i denne fase. Intranettet bliver fortsat ikke rigtigt brugt.
Fase 5: Nyttigt - ikke bare brugbart Et godt intranet er nyttigt. Information er let at finde. Intranettet er velstruktureret og konsistent. Det er bare ikke nok. Intranettet kan være perfekt designet, men alligevel være nytteløst. Et intranet er først nyttigt, når det løser medarbejdernes reelle behov i hele organisationen. Nu er der behov for en analyse af medarbejdernes opgaver, og den skal laves, førend intranettet bliver redesignet igen.
Fase 6: Forretningsværktøj Intranettet skal være mere end en losseplads for brugte dokumenter. Intranettet som en publiseringsplatform er ikke nok. Intranettet skal være i tråd med forretningen. Det skal ses som stedet, hvor man gør ting og somet forretningsværktøj.
Artiklen er venligst lånt fra www.intrateam.dk
|

» Skriv en kommentar
|
|
 |
|
|
Sidst opdateret 29-01-2009 |
|
Antal artikler 3216 |
|
Antal abonnenter 12089 |
|
Antal blogindlæg 1075 |
|
 |
|
|
Bitconomy er et digitalt magasin, der skriver om digitalisering af kommunikation, forretning og forvaltning. Vi skriver om emner som Forretning, E-handel , Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri, Forretning, E-handel, Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri.
|