Søndag d. 7 marts 2021
|
|
 |
 |
|
21. november 2006Web 2.0 = $ ?Adam Arvidsson (Ph.D European University Institute, Firenze) er lektor i Medievidenskab ved Københavns Universitet. Han har forsket i reklame og propagandas historie samt i udviklingen af moderne former for Branding
|
 |
 |
|
Bitconomy udgives af Advice
Digital Aps, der udvikler og
rådgiver om digital løsninger.
Advice Digital arbejder med
cms, digitale nyhedsbreve,
markedsføring, digitale års-
rapporter mv.
|
 |
|
 |
Hvad sker der når tusindvis af festivalgæster får mulighed for at bruge deres mobiltelefoner kreativt? Læs mere om hvordan 75.000 festivalgængere på dette års Roskilde Festival vil bruge mobilen til at dele en fælles historie. | Af Nikoline Lohmann Nikoline er redaktør på Bitconomy. Ud over at arbejde hos Advice Digital er hun ved at færdiggøre sin kandidat på IT-Universitetet. Journalistiske fokus: kommunikation, brugervenlighed, og mobile medier. |
| På årets Roskilde Festival lanceres konkurrencen Mobil Marathon for første gang. Ideen er enkel. Ligesom i de beslægtede konkurrencer Fotomarathon og Videomarathon handler det om at fortælle historier på tid – nu sker det bare med de kameramobiltelefoner som de fleste festivalgæster alligevel har med i lommen.
Deltagerne i Mobil Marathon 2006 tager minimum fem billeder med deres telefoner.Billederne danner en sammenhængende historie fra festivalen, og deltagerne bestemmer helt selv, hvad historien skal handle om.
Alle billeder og historier vises løbende på hjemmesiden www.mobilmarathon.dk og i en stand på festivalen. Efter festivalen har deltagerne en uge til at redigere deres historier fra computeren derhjemme.
Derefter udvælges de bedste historier af en jury, og hovedpræmien er to billetter til næste års festival.
’Mobiltelefonen er i forvejen et meget centralt kommunikationsmiddel på en festival. Nu prøver vi at bruge den til at fastholde og dele nogle af de mange sjove, skæve og fantastiske historier, der er at fortælle fra Roskilde Festival‘, siger Kasper Kofod, partner i den nystartede virksomhed FLOC, der har taget initiativ til Mobil Marathon 2006.
På baggrund af de erfaringer, der bliver høstet, er det FLOCs målsætning at udvikle Mobil Marathon konceptet, så det i de kommende år kan blive en tilbagevendende, landsdækkende begivenhed.
’Ofte bliver kameraet i mobiltelefoner mest af alt betragtet som en sjov gimmick, men faktisk er det jo udtryk for, at vi alle sammen altid har et kamera på os, og det giver nogle nye muligheder for at dokumentere og fortælle historier af en meget umiddelbar og personlig karakter. Derudover har mobilbilleder sin helt egen
æstetik’, siger Kasper Kofod.
På den måde handler Mobil Marathon også om at udforske mobiltelefonen som fortællemedie.
I udlandet har vi set de første eksempler på festivaler for film optaget med og til mobiltelefoner, men Mobil Marathon 2006 er den første danske konkurrence af sin slags.
Tilmelding sker på www.mobilmarathon.dk eller i Mobil Marathon standen i Pavillion området på festivalen.
Kasper Kofod, partner i FLOC, mobil 21 63 47 17, kasper@floc.dk
Esben Danielsen, talsmand Roskilde Festival, tlf. 46 36 66 13
Vil du vide mere om FLOC
FLOC er en samling af designere, akademikere, producere og programmører, der i mange år har beskæftiget sig med mobile medier og kreative processer i forskellige sammenhænge.
De udvikler koncepter, services og løsninger til mobile medier. Derudover stiller de deres viden om mobile medier og innovationsprocesser til rådighed for virksomheder og organisationer, der har brug for at prøve kræfter med de mobile medier.
FLOC rådgiver om hvorledes man udnytter de mobile mediers funktioner og fordele på en simpel, intuitiv og underholdende måde. www.floc.dk
| |

» Skriv en kommentar
 Relaterede artikler 
|
|
 |
|
|
Sidst opdateret 29-01-2009 |
|
Antal artikler 3216 |
|
Antal abonnenter 12089 |
|
Antal blogindlæg 1075 |
|
 |
|
|
Bitconomy er et digitalt magasin, der skriver om digitalisering af kommunikation, forretning og forvaltning. Vi skriver om emner som Forretning, E-handel , Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri, Forretning, E-handel, Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri.
|