Brian Fling er stifter af Blue Flavour som specialiserer sig indenfor mobile interfaces. Han giver 10 gyldne grunde til, hvorfor virksomheder skal publicere til mobilen:
1. Al magt til kunderne
Der er ofte en vis kontrol, over den oplevelse brugere skal have, men tiderne har ændret sig, og nu bestemmer brugerne selv, hvad de læser og deler med hinanden. Læseren er altid i kontrol, og de ønsker personaliseret information, når det passer dem og ligegyldig hvor de befinder sig. RSS sætter læseren i stand til at se websites og følge de seneste opdateringer. Det adskiller det relevante indhold fra reklamer og andre unyttige informationer. Mobilen giver læseren et lignende værktøj, men med endnu mere frihed til at læse dette indhold, ligegyldig hvor de er.
2. Lad indholdet være tilgængeligt hvor og når som helst.
Læg virksomhedens adresse og andre kontakt informationer på et mobilsite.
Mobiltelefonen gør det muligt for virksomheder at promovere sig direkte til potentielle kunder. Hvem har ikke været til en reception, konference etc. og fumlet med visitkortet? Hvorfor ikke sende et mobilt visitkort til potentielle kunder i det øjeblik, du taler med dem. Et visitkort på mobilen er lidt sværere at smide væk!
3. Design en bedre oplevelse for mobilkunder
Den seneste debat har gået på at transformere web indholdet til mobile enheder ved blot at overføre billeder. Dette er blot et website format på mobilen, og absolut ikke vejen til at publicere mobilt indhold på.
Mobilen er et andet medie end både TV, print eller web. Ved at designe mediet med brugeren i fokus, er det muligt at imponere og skabe en langt bedre brugeroplevelse.
4. Udvid målgruppen
Mange foretrækker at anvende mobilen til at hente informationer på i stedet for computeren. Det er i stigende grad de unge og forretningsfolk på farten. Ved at publicere informationer på mobilen, kan virksomheder nå en langt bredere målgruppe. Man opfylder deres behov ved at benytte det medie, som de foretrækker.
5. Et nyt niveau af interaktivitet
Fra meddelelser til brugergeneret indhold. Mulighed for at give brugeren et nyt niveau af interaktivitet. Mobilen kan bruges til at informere og konstant at være i forbindelse med læserne. Mobilen er den bro, der forbinder alle kommunikationskanaler sammen. Den er det allestedsnærværende medie, som forbinder os til alle de vigtigste ting i hverdagen.
6.Giv indholdet en ny kontekst
Lokationsbaserede services såsom GPS, RFID, Bluetooth konvergerer nu med mange forskellige enheder, og for virksomheder åbner dette dørene op for at se indholdet i en ny kontekst.
I dag kan man komme i forbindelse med potentielle kunder, når de er lige i nabolaget, og inden længe vil man kunne ´tagge` indholdet til bestemte steder og lokaliteter. Dette gør det muligt, at tilbyde kunder relevante og værdifulde informationer baseret på deres færden i verden.
7. Giv kunderne et sted at være
Det at være mobil tilbyder øjeblikkelig: tanke- til –handling. Det vil sige, at når læseren ser, hører eller endda tænker på virksomhedens produkt er der mulighed for, at de kan handle med det samme.
Derfor er det nødvendigt, at give dem et sted hvor de mobilt kan være.
Google har lige lanceret en feature på deres mobil søgeside, som gør det muligt at søge efter mobilvenlige sites. http://www.google.com/mobile/mobile_search.html
Det er en stor fordel, at være en af de første hits i Googles voksende søgemaskine, og nu kan virksomheden også promovere sig via mobilsitet.
8. Interager med den virkelige verden
Det er nu muligt at linke den virkelige verden med den digitale verden. Kameratelefonen har gjort det muligt at optage og dele ´live` nyheder. Kunderne kan være en stor hjælp, til at forstå hvad de har brug for – derfor er det vigtigt at inddrage dem i den mobile interaktion. De kan f. eks tage et billede af, hvad de er interesseret i, og derefter modtage relevante informationer, weblinks, digitale visitkort, en ringetone eller en applikation.
9. Det er let!
Hele humlen ved at benytte det mobile web er, at det er let, billigt og hurtigt. Det mobile web anvender næsten de samme standarder, som det normale web. Det kræver selvfølgelig nogle ekstra ressourcer til at få det op at køre, men i længden kan det kun betale sig.
Brian Fling har i et forsøg “Mobile Publishing is Really Easy Online” eksperimenteret med, hvor mange mobilsites der kunne publiceres på en weekend. Det blev til 50 mobilsites, hvor indholdet fra forskellige populære websites blev tilpasset til mobilen. Se forsøget på:
http://mobiledesign.org/articles/mpreo_mobile_publishing_is_easy.php
10.Vær en del af fremtiden
Mobiltelefonen er en af de hidtil største kulturelle og sociale ændringer for vores samfund. Den har ændret radikalt på vores måde at kommunikere på. Det er nettets forlængede arm, og hvis man ser på udbredelsen af mobiltelefoner i udviklingslandene, vil der opstå nye markeder, hvor mobilen måske erstatter computeren som kommunikation -og informationskanal.