Rapporten er udarbejdet af Joint Venture organisationen: Silicon Valley Network som er en non-profit organisation. Organisationen forener henholdsvis virksomheds, uddannelses - og regeringsledere i Silicon Valley, og rapporten pointerer den vigtige vækst i ekspertiseområder såsom bio -og nanoteknologi, med NASA-Ames Research Center som en af de førende.
Men i den famøse dal ser man også en ny og mere kreativ ´styrke` blomstre op. Succesen med Apples iPod musikafspiller har kickstartet det såkaldte ´nye Boom`. I sidste halvdel af 2005 blev der hvert minut solgt 100 iPods, og Steve Jobs´ karriere eksemplificerer dalens evne til at rejse sig på ny.
Forskellen imellem et ´boom` og en ´boble`
Silicon Valley er på vej til at genopstå, men denne gang er det ikke en ny dot.com boble med chance for at briste. Ifølge Chris Anderson, redaktør på Wired er det nye ´Boom` på vej, og han pointerer i hans artikel de væsentlige forskelle imellem et ´Boom` og en ´Boble`:
”En ´Boble` er fyldt op med varmt luft og spekulationer. Den ender ofte med et vådt BANG, og efterlader beskidte pletter. Et ´Boom` har på den anden side et stærkt fundament og blide afslutninger. En ´Boble` kan være effektiv, da den medfører store investeringer. Og selvom en ´Boble` har tildens til at køre nuværende generationer i sænk, gør den det lettere for den næste generation. Når man fokuserer på den mere logiske kapitalplacering, så er ´Booms` at foretrække”, og hvis man overhovedet kan tale om et ´sundt boom`, så mener Anderson, at vi lever i det lige nu.
Firmaer er igen begyndt at spytte millionærer ud, men tendensen er også, at investorer i dag bruger mindre end en femtedel, af hvad de gjorde i 2000.
Skaber ´det sunde boom` flere jobs?
Når det gælder ny opstartede virksomheder, var der kun omkring 50 IT-virksomheder sidste år sammenlignet med 1999, hvor flere end 300 IT-virksomheder blev offentliggjort.
Men hvad er så anderledes ved det nye boom? Anderson giver tre væsentlige årsager til, hvorfor økonomien i dag er langt sundere end dengang.
For det første fortsætter adoptionen af IT med lynets hast. Mange af dot.com modellerne fra 1990 var baseret på vilde forudsigelser om bredbånd, advertising og e-commerce trends, men selvom boblen bristede, er disse trend stadig i levende live. Det er svært, at finde en IT- forudsigelse fra 1999 som ikke blev integreret i en eller anden form, og i mellemtiden har de digitale medier fået deres eget ´boom` efter iPod og iTunes tog markedet med storm.
Bredbåndet er blevet mainstream. Indkøb og ophold i diverse chat forummer på nettet er blevet en naturlig del af vores hverdag. Med Skype har vi fået gratis telefonopkald, og inden længe har vi 100 mb internetforbindelser til rådighed. Som Anderson siger; ”Vi begyndt at leve et liv, som i 1990 kun var forestillinger og drømme i forretningsplanerne.”
Den anden grund til at dette boom er så anderledes end det sidste er, at man nu drager nytte af al erfaringen og profitten fra dot.com dagene. Open Source software er blevet ´myndigt`, og computerhardware vil ifølge Anderson snart koste det samme, som den elektricitet det kører på. Industriens servere er blevet langt stærkere og langt billigere end hjemmecomputerens. Resultatet er, at man i dag kan starte et firma op med langt mindre omkostninger, end man brugte for fem år siden. Der er en tendens til, at firmaer i dag starter småt, og ikke spilder hele den første omsætning på PR stunts og fancy cocktail fester. Virksomhederne har lært at træde på bremsen i god tid og undgå uheld.
I dette nye miljø kan iværksættere vokse organisk, og ifølge Anderson betyder dette, at der ikke er brug for så mange investorer, hvilket også er af hovedårsagerne til, at dette ´Boom` er anderledes.
De ny opstartede virksomheder vil ikke føle det samme pres fra investorerne, og omstændighederne for ´det sunde Boom` kan ikke blive bedre, end det er lige nu. Anderson mener, at opskriften på ´det sunde Boom` indeholder tre ingredienser: Lavere omkostninger, et mere modtageligt marked, og mildere pres fra investorerne.
Dog er der stadig mange hængepartier i Silicon Valley. Jobsituationen har i lang tid været kritisk, dog er den for første gang i fire år vendt. Antallet af jobs voksede til 2700 sidste år. Ifølge rapporten fra Joint Venture blomstrer jobbene i software branchen, og et voksende antal af kreative og innovative services er på vej til at sætte dagsordenen for dalens genopståen.
´Rock Stars i dalen`
Ved årets første ´State of the Valley` rådhusmøde som blev holdt i fredags i San Jose var der glæde, men ifølge Russell Hancock, Joint Ventures direktør er det endnu ikke tid til at springe champagne propperne: ” Although job growth is good news, it is not time to "pop the champagne. We have repositioned ourselves in a fiercely competitive global economy, and creativity is the key word.''
De nye nicher inkluderer ifølge Hancock, revisorer, designere, marketing folk og andre professionelle som forvandler deres idéer til produkter eller virksomheder. "What's really happening is a restructurin. There are companies spread out all over the valley that do nothing but help other companies get started."
En af virksomhederne som i øjeblikket kan se lyset forude er Frog Design som begyndte at arbejde med Apple i 1982. I dag har virksomheden 250 ansatte lige fra designere, psykologer, analytikere og andre kreative typer som hjælper til med at udvikle moderne skræddersyede produkter og services såsom bærbare(wearable) mobiltelefoner.
Doreen Lorenzo, produktionschef for Frog Design siger, at forbrugeren forlanger produkter som er innovative, kreative og personificeret. Han er også overbevist om, at den sunde økonomi har fået fodfæste i Silicon Valley: ”…the whole ecosystem of Silicon Valley" supports the personalization trend in ways not easily replicated.”
Rapporten sætter også fokus på kritiske områder, hvor Silicon Valley stadig har mén af dot.com krakket. Hele uddannelsessystemet skal forberedes på arbejdsnormerne og de nye udfordringer, som den digitale fremtid vil fordre.
Kina og Indien er godt på vej til at overhale den mest populære dal nogensinde, og hvis de skal beholde den gule førertrøje, er det nødvendigt at tage fat om uddannelsesområdet. En anden ting som rapporten stiller spørgsmålstegn ved, er brandingen af Silicon Valley, og ifølge Hennessy, rektor på Stanford Universitet har Silicon Valley brug for at forme industriens ledere som ´Rock Stars` ligesom Googles Larry Page eller Microsofts Bill Gates.
For ikke at det nye ´Boom` skal vende sig til endnu en tynd ´boble`, er det essentielt at løse image problemet, udnytte den ´sunde` økonomi men først og fremmest at uddanne folk i den rigtige retning, således at nye unge innovatører kan erstatte de tunge drenge fra dot.com dagene.
Fakta om Silicon Valley
- Byer: 29 stk.
- Indbyggere: 2,43 millioner, heraf 38 % immigranter.
- Jobs: 1,15 millioner fordelt over nedenstående brancher:
- Software 97,455
- Creative, innovative* 73,826
- Semiconductors 56,393
- Computer, communications hardware 55,305
- Electronic components 24,108
- Biomedical 21,471
- Corporate offices 15,018
|
Læs hele rapporten på:
http://www.jointventure.org/PDF/Index%202006.pdf
Læs Andersons artikel på Wired: http://www.wired.com/wired/archive/14.02/boom.html
Følg også med i Bitconomy bloggen; http://www.bitconomy.dk/?id=717&messageid=502