Onsdag d. 14 april 2021
|
|
 |
 |
|
21. november 2006Web 2.0 = $ ?Adam Arvidsson (Ph.D European University Institute, Firenze) er lektor i Medievidenskab ved Københavns Universitet. Han har forsket i reklame og propagandas historie samt i udviklingen af moderne former for Branding
|
 |
 |
|
Bitconomy udgives af Advice
Digital Aps, der udvikler og
rådgiver om digital løsninger.
Advice Digital arbejder med
cms, digitale nyhedsbreve,
markedsføring, digitale års-
rapporter mv.
|
 |
|
 |
Se mine billeder! Her er jeg til EM i portugal. Jeg boede i autocamperen til højre. Her holdt vi i kø i 2 timer. Det er James min ven fra Canada. Fotoblogging er som meget andet blogging et hot emne. Men hvorfor egentligt? | Af Bo JuniBo Juni er direktør i Advice Digital, hvor han udvikler digitale løsninger og -strategier for en række kunder. Han er uddannet cand. it fra IT-Højskolen i København med speciale i e-business. I foråret 2000 var han initiativtager til portalen Bitconomy.dk. |
| Næste jul vil der være rigtig mange mobiltelefoner under de danske juletræer. Det er der for så vidt intet nyt i. Forskellen i år er dog, at størstedelen af telefonerne vil indeholde et kamera. Når julen er vel overstået og nytårschampagnen skal indtages ved indgangen til 2005 estimerer analysevirksomhederne, at der vil være omkring 180 millioner kameratelefoner på verdensplan. Der er fart på salget af kameratelefonerne (og på salget af digitalkameraer i almindelighed), og derfor er det heller ikke overraskende, at en af de hurtigst voksende internetapplikationer er online billeddeling.
Digitale fotoalbums - også kaldet fotolog eller moblog - hvor venner og familie kan logge ind og se, kommentere og bestille billeder, kommer der flere og flere af. I Nordamerika blev der sidste år spenderet 124 millioner dollars på kommercielle fotodelingssites. I år forventes omsætningen i Nordamerika i følge Info Trends at blive på 206 dollars, skriver MIT Technology review. Det svarer til en stigning på godt 63 procent på et enkelt år, så der er fart på. Og her er de mange ikke kommercielle services ikke engang talt med.
Sociale netværk med strøm
Fænomenet kaldes blandt andet fotologs eller moblogs, og trenden er interessant af flere grunde. For det første fordi det er et marked i kraftig vækst og en af de hurtigst voksende internetapplikationer. For det andet fordi trenden drives af den nye teknologi og medievante generation, for hvem teknologi er et helt naturligt redskab til at skabe og vedligeholde relationer til andre med. Med billedgenerationen og jeg-vil-ses generationen, som man med rette kan kalde dem, bliver der for alvor sat strøm på de sociale netværk. Og det er måske en af de mest mærkbare konsekvenser af internettets altomfattende udbredelse.
Derfor er softwaresværvægteren Microsoft også ved at udvikle nye programmer, der kan understøtte den meget dialog, der kommer til at være med, om og gennem billeder. Første produkt har fået kodenavnet Wallop og skulle eftersigende også komme til at understøtte dialoger om lyd og video.
Er det overhovedet interessant?
Nogle vil måske hævde, at det er ret uinteressant med de mange fotologs, der findes. Man skal ikke bare publicere indhold (hvad enten det er tekst eller billeder) bare fordi man kan, man skal også have noget interessant at sige. Det er bare ikke rigtigt længere. Nettet er lige så meget et sted for smalltalk. Nu er det bare ikke bundet op på tid og sted. Start evt. med at kigge på fotolog.net. Her findes der pt. 422,765 fotologgere og mere end 11 millioner billeder.
De kendte kommer også til at tage fotologgeriet til sig. En early adaptor er mesterkokken Jamie Oliver, der allerede har lavet sin egen moblog. |

» Skriv en kommentar
 Relaterede artikler   » Jamie Olivers moblog » Besøg fotolog.net
|
|
 |
|
|
Sidst opdateret 29-01-2009 |
|
Antal artikler 3216 |
|
Antal abonnenter 12089 |
|
Antal blogindlæg 1075 |
|
 |
|
|
Bitconomy er et digitalt magasin, der skriver om digitalisering af kommunikation, forretning og forvaltning. Vi skriver om emner som Forretning, E-handel , Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri, Forretning, E-handel, Tracking, Digital strategi, Statistik, Kommunikation, Online branding, Usability, Markedsføring, One-to-one, Digital annoncering, Responsmåling, Branche, Offentlig, Industri, IT-sektor, Digital Forvaltning, Kommunalreform, Selvbetjening, Infrastruktur, Demokrati, Teknologi , 3G, WLAN, Nano, Biometri.
|